Kontrollansvarig
Vad är en kontrollansvarig enligt PBL?
En kontrollansvarig är en person som är certifierad och besitter goda kunskaper om plan- och bygglagen samt gällande för detta relevanta förordningar. För att få lov att påbörja en byggnation kräver kommunen in en kontrollplan. Kontrollplanen ska redovisa hur byggnationen ska genomföras för att uppfylla de krav som ställs i lagar, förordningar och föreskrifter. Kontrollansvarigas främsta uppgifter är att ta fram byggherrens plan för egenkontroll och se till att kontrollplanen följs. Dessutom är det kontrollansvariges uppgift att lämna in alla intyg och annan dokumentation till kommunen som krävs för att få ett slutbesked. Kortfattat är en kontrollansvarig byggnadsnämndens förlängda arm i hela byggprocessen.
När behövs det en kontrollansvarig?
Vid byggnadsarbeten som kräver bygg- rivnings- eller marklov ska byggherren enligt plan- och bygglagen utse en certifierad kontrollansvarig. En kontrollansvarig kan också behövas om en byggnad ska ändras, exempelvis om ändringen berör bärande delar.
Däremot behövs ingen kontrollansvarig för små ändringar av hus med en eller två bostäder eller åtgärder på eller i uthus, garage och andra små byggnader om inte byggnadsnämnden beslutar att det behövs. Kontrollansvarig behövs inte heller för åtgärder som inte kräver bygglov eller bygganmälan.
Kontakta byggnadsnämnden i din kommun om du är osäker på om du behöver en kontrollansvarig eller inte.
Vad kostar en kontrollansvarig?
Kostnaden för en certifierad kontrollansvarig inom bygg och projektering baseras på storleken och komplexitet av i ett projekt. Därför är det svårt att ge ett standardsvar.
För att kunna göra en lämplig kostnadsuppskattning behöver vi detaljerad information om det specifika projektet. Omfattningen av uppdraget anpassas alltid enligt byggherrens behov i varje enskilt fall. Arvode kan faktureras i form av ett paketpris eller på timbasis. Vänligen kontakta oss för en kostnadsuppskattning. Kostnadsuppskattningar är kostnadsfria.